Lauttasaaren
historia on kuin lukisi Suomen aateliskalenteria: Brummer, Breder,
Zitting,
Stockmann, Tallberg, Wavulin ...
Alkuun saari olikin lähinnä Helsingin kerman huvilakäytössä,
ja loput oli laidunmaana.
Osaksi Helsingin kaupunkia se liitettiin 1946 – yhdessä
Haagan ja Huopalahden kanssa.
1950-luvulla saaresta alkoi kehittyä oikea kaupunginosa
jossa kerrostalojen määrä
lisääntyi voimakkaasti, erityisesti ensin pohjoisosassa
saarta. Aluksi saareen kuljettiin
lautalla. Ensinmäinen silta Salmisaareen valmistui 1935,
mutta se purettiin pois uuden
läppäsillan rakentamisen tieltä 1969. Jorvaksentie
muuttui Länsiväyläksi ja
moottoritiesilta rakennettiin saaren läpi '60 luvulle tultaessa.
Vattuniemeen
– jota kutsuttiin "Teollisuusalueeksi"- alkoi
nousta lisää erilaisia tehtaita,
varastoja ja pienteollisuusrakennuksia. Särkiniemen eteläpäässä
toimi vuosina '57 – '71
kaupungin leirintäalue.
1960-luvun
lopussa nykyinen Melkonkatu 4 sijaitsi teollisuusalueen eteläpäässä.
Alue
kasvoi lehtipuuryteikköä, mihin nyt ei ollut ehditty
rakentaa varastoja tai teollisuus-
rakennuksia. 1970-luvun alussa alkoi asuntojen rakentaminen
"Pusikon keskelle". Melko
4'n ympäristössä olivat pitkään mm.
Someron Linja Oy'n bussivarikko, Tallberg Oy'n
kompressorivarasto, Maa ja Vesi Oy'n ja Poutanen Oy'n toimitalot.
Mutta myös aivan
fantastista hiekkarantaa ja kalliota - kun vain käveli
sata metriä ulko-ovelta etelään
päin.
AsOy
Melkonkatu 4 28.3.1974 kun Melko 3 on valmistumaisillaan. Kuva
Kai R. Lehtonen kirjasta ”
Lauttasaari ennen metroa. Lauttasaari seuran julkaisuja
www.lauttasaari.fi.
Ennen
asuntorakentamista talomme edustan "Ryssänniemi"
oli kokenut
dramaattisempaa muutosta viimeksi sotavuosina '39-'44, kun koko
eteläpää oli osa
Helsinkiä suojaavaa tykistöpatteristoa. (Lisätietoja
Lauttasari Seuran julkaisusta:
"Krenatööreistä Rämäpäihin -Lauttasaaren
linnoittamisen vaiheet Krimin sodasta 2.
maailmansotaan").
AsOy Melkonkatu 4 talon rakensi Palkki Oy, ja se valmistui juuri
kun maailmaan vuonna
'73 iski ensinmäinen ns. öljykriisi. Uusia asukkaita vetivät
meri, maisemat ja HKL'n
nopeat linjat kaupunkiin. Aikalaisten mukaan hintatasokin oli vielä
silloin kohtuullisen
tuntuinen. Lisäksi talon vetonauloja olivat siihen aikaan niin
muodikas uima-allas sekä
autotallit ja joka aunnossa oma parveke etelään. Liki
10 vuotta alue sai olla hyvin
rauhallinen – vasta '80 luvulla alkoi uusi rakennusboomi.
Talon ja oman asunnon
valmistumista seurasi kuvaamalla myös Kai R. Lehtonen, jonka
historiallisia kuvia
saamme nauttia näillä sivuilla "Kuvat" osiossa.
Kiitos hänelle avusta! Alusta
asti talonmiehenä toimi Erkki Marjakaarto – myöhemmin
yhdessä vaimonsa
Railin kanssa, jotka muuttivat taloon asumaan jo kun se muuten
oli vielä
keskeneräinen. Talonmiesperhe Marjakaarto lähti eläkkeelle
vasta 2006 ja tilalle tuli
huoltoyhtiö HuoltoAlila, nykyään Kiinteistöpalvelu
Arola
Ilman ryppyjä ja huoltoa ei edes Melko 4 ole vuosikymmeniä
kestänyt. Erilaisia
remontteja ja korjauksia on tehty (ainakin) seuraavasti:
•
Elementtisaumojen uusiminen 1992
• Kaukolämpölaitteiden uusiminen 1993
• Kattopinnoitteen uusiminen 1995
• Parvekkeiden laatoitus 1996
• Linja- ja patteriventtiilit uusittiin 1996
• Ilmastointihormien nuohous 2001
• Ikkunoiden ja parvekeovien uusiminen 2002
• Saunojen kunnostus 2005
• Putkiston painepuhdistus ja kuvaus 2005
• Porraskaytävien maalaus 2006
• kaukolämpölaitteiden uusiminen 2008
• Lukkojen uusiminen Abloy Protec 2008
• Julkisivujen ja parvekkeiden uusiminen 2010 - 2011
• Linjasaneeraus 2018 – 2019
• Ulkoalueiden kunnostus ja istutukset 2020
Teollisuusalueella
asumisesta asukas kuuli herjaa vielä '90-luvulla. Mutta uudet
tornit
joiden alta teollisuus ja toimistot raivataan sekä viimeaikojen
pyydetyt hinnat ovat
nostaneet alueella asumisen statusta. Jätkäsaaren rakentamisen
jälkeen Lauttasaari
korostuu vihreänä ja luonnonkauniina keitaana.
Joku
on määritellyt hyvän asumispaikan siten että
sieltä olisi kävelymatka
Stockmannille. Mutta meiltäpä on kävelymatka KAHDELLE
Stockalle – Keskustaan ja
Tapiolaan!
Kumpaankin
n. 6 km. Matka keskustaan taittuu nyt pyörällä
miltei ilman liikennevaloja,
kun BAANA on avattu. Se kulkee Ruoholahden Länsilinkin alikulusta
vanhaa ratakuilun
pohjaa pitkin aina Töölönlahden Musiikkitalolle
ja OODI kirjastolle asti.
Lauttasaari
siirtyi metro- aikaan 2017 ja nyt pääsemme niin itään-
kuin länteen metrolla
(www.lansimetro.fi).
Lähin asema on Gyldenintielle – reippaan 15 minuutin
kävelyn tai
pyörämatkan päässä.
Toki bussitkin kulkevat edelleen. Syöttölinja lähtee
Itälahdenkatu 9’n kohdalta – ihan
nurkan takaa. Ja busseja kulkee tiheästi. Katso aikataulut
(www.hsl.fi)
– jossa on myös
hyvä reittiopas (www.reittiopas.hsl.fi)!
Lähivuosina voimme kävelyretkillä seurata salmen
yli Jätkäsaaren ja Hernesaaren
rakentamista (www.hel.fi/ksv).
Vaikka Vattuniemeen tullaan vielä melkoisesti ja tiiviisti
rakentamaan lisää entistä korkeampia taloja, niin
silti aito merellisyys, hienot puistot,
puhdas ilma ja ennen kaikkea upeat rannat tekevät alueestamme
ihanteellisen paikan
asua ja elää ihmisille joka arvostavat luontoa ja merituulen
raikkautta.
Veijarivuoren
uimaranta sijaitsee kivenheiton päässä. |